Saturday, May 22, 2010

Hakikat Seorang Hamba

Dh lama pendam cerita neh..sbb x da tempat nk muntahkan cerita neh...so terbiarlah cerita neh kt dlm kepala otak...bersarang n berhabuk....sampai ar ari neh...maka terbuka lh cerita yg tlh lama hamba kunci dlm kekotak otak....
tgok tjuk pon dh bleh agk...neh mesti ceramah neh..(.ikot ska mu lor nk pikior neh ceramah ker...drama ka..telenovela ka...) asalkan msg aku sampai.. that e most important part in communication...
aku cerita neh sebgai ingatan kt diri sendiri terutamanya...dn sesapa yg baca.
maka ana nk mula crita neh...so kna ar toleh beberapa thun ke blakang...sbb...menda neh dh lama sgt dh...(sampai yg dh kawin pon dh ad cucu dh...)


Satu petang,angin sepoi sepoi bahasa dari kipas angin antik kt sebuah restorant.... time aku makan ngn kekawan aku..tetiba..bertanyalah kawan aku soalan cepuemas...
" x derr sesaperr yg SPECIAL ag kerr"..
soklan tu mcm petir msok kt gegendang telinga neh...
" x derr..nape?...aku jwb smbil bg renungn tajam tembus kepala dia...huhu...+ dgn muka slumber x bleh blah....sbb asyik dgar soklan basi...yg wt perut aku senak.. n tekak geli nk jawab dh..

Aku nk tnya kepada org yg suka yg suka tanya soklan spesis cmneh...Kenapa ek? Due? Kya Ho Wa? Wei She Ma?...( yg x pahm bm, aku bg bahasa len extra...)
no answer..silent..no komen..
x pa..biaq aku jawb...
Sebagai hamba Allah...kita kena tau..manusia dicipta berpasang pasangan..( laki ngn pompuan okey), kita kena tau jodoh dh ditentukan Allah..cuma kita ja x tau bila leh jumpa..myb kt korea kerr..x pon vladivashitok..or mana2 tmpt kt muka bumi neh
...jdi kita sebagai hamba neh berdoalah kepada tuhan..moga2 kita ditemukan jodoh yg baik...dlm masa yg sama kita pon kena ar jdi baik... seperti kata tok aku

" enggang sama enggang, pipit sama pipit"( tok warisi dari mak dia)
maksudnya org baik kawin orang baik...klau peragai buruk..dpat ar seangkatan ngan nyerr..(maksud neh berasal dri otak saye..x da kena mengena dgn maksud didlm Kamus Dewan)


sapa x mau kawin....rise up your hand...x da sapa angkat...suma org nk kawin...cuma x mau " kawin free" nauzubillah min zalikh...


kita neh STUDENT.... dtg blajaq jauh2..tinggal Mama Abah kt kampung yg jauh duduk di pedalaman WANG TEPUIH ... ...jdi nk bagi ilmu tu berkat, jgn ar kita terpesong dri AIM kita ( mai UIA neh kena blajaq sesungguh bgi berjaya...azam time memula masok)...hai dh lupa ka??? jdi urusan jodoh tu letak tepi dulu...


Bagi ana...selagi kita menjaga pergaulan kita ngan Allah..dan sesama manusia, maksud nyerr jgn ar jdi sombong lak...smpai x mau kawan ngn orang len,( nnti org COP ko penghuni Planet Pluto ko marah lak)....so org nk kawan kita kawan...( bukan KAWIN...K A..W.AN) banyakkan pergaulan...tetapi berpada pada, ( jgn laki ajak ko keluar berdua dgn dia pon “ON”)...tu dh Lebeh..., sentiasa berdoa pd Allah ...maka hidup akan diberkati

Allah penentu Jodoh hambanya,org yg ditentukan pon dh ada...Cuma x jumpa agi….Miduhyo... (trust me)..

1 comment: