Monday, May 24, 2010

Makan!!! S.T.R.E.S.S


Salam.


Sekarang time menghadapi tekanan tahap 99 kuasa turbo, sebab time neh lar ustazah suruh menghafal musdar. a.k.a salah satu cabang tatabahasa arab gk lew, sebutan bagi bunyi ala-ala arab ceket), plus ustaz suruh hafal 30 surah. Sedap jer ustaz bagi ayat- ayat tu suruh kitaorang hafal tanpa memikirkan kitaorang yg nk jatuh dari kerusi dek kerana terkejut punya pasal. In other word " terkejut berok" , cian berok tetiba dipersalahkan dan dikaitkan dengan masalah hal ehwal manusia.

Itulah hidup as student. Apa-apa pon kena lalui gak kalau nak berjaya, tapi aku paling tak tahan bila mai
bab makan
.

nape?...pasaipa lak...?x kan x da makanan kt cini...?
isk x da ar sampai x da makanan, kalau tak da makanan dah lama aku panggil Karam Singh Walia dari ADUAN RAKYAT, suh dia wat dokumentari, pastu satu Malaysia tau yang U neh x bagi makanan kt student...and U neh kena saman ngn Ibu Bapa, sebab anak depa dibiarkan kebuluq, and
aku x yah belajar sini sebab U neh dah TUTUP....

Bukan cam tu ar...tu cuma khayalan aku yang luar alam ja...x da kena mengena ngan U yang Setiasa Dekat Di Hati...


Cita nyer, kt U aku neh, specific sikit, hostel aku duduk, dimana di hostel neh terletaklah sebuah cafe, yang Famous, Terkenal dan Mahsyur diserata tempat( x plak aku tau pasaipa cafe ni famous)
tapi satu jerr masalah nyerr.....tetiap hari, setiap jam, setiap waktu, setiap saat, asyik Makanan Yang SAMA......aku dan kekawan aku yang lain dah muak....


Alkisahnya, kalau tanya setiap student, ni yang saya boleh simpulkan....

mata dh penat tengok makanan yang sama, perut yang bergendang sejak dari pagi...and sambung bergendang sampai habis kelas trusssss SENYAP... (tahu jer lar kenapa)
Ada juga yang terus putus selera sebelum menjejakkan kaki ke cafe, begitulah penangan makanan yang memuakkan.....

Bukan demand, memilih pon bukan,
Sungguh..!
tetapi, dengan stress yang kita lalui as a student, jadi melalui makanan is one way kita nk salurkan stress kita...kn..kn..kn..?
Orang kata " makanan baik menjana minda yang sihat" tapi la neh terbalik kuang plak,
camna nak sihat kalau nak makan pon x lalu....Huk..Huk..Sedeh....

Kepada sesape yang menghadapi masalah yang sama, harap bebanyaklah berrrrsabar
......

Sebagai student jugak, yang telah belajar Creative and Critical Thinking aku nk apply concept Positive Thinking. Bangga cikgu aku sebab dapat anak murid yang comited camneh..Hua...Hua..Hua..
Ini antara idea yang bernas yang dapat aku pikior akibat daripada masalah Muak Nak Makan....
1) melatih kita berfikir under stress situation( kekosongan di dalam perut plus
ngan stress study, menyebabkan stress digandakan 50 x dari biasa, menjadi terlebih luar biasa)
Bagus sebagai preparation ke alam pekerjaaan nanti.

2) Dah nak makan kat cafe x lalu,
cari alternatif lain, apa agi makan kat luar....cam aku ngan kekawanku wat neh...( tapi sekali sekala boleh....kalau selalu alamat abeh kopak poket, silap ari bulan, dalam bank tinggal habuk jerr...

kt Chicken Rice Shop....sedop hingga menjilat jari kelingking


3) X pon bagi ar cadangan kt Bos Cafe...suruh dia pelbagaikan makanan, agak susah bagi aku nk menjalankan misi yg ke-3 nih..sebab bos cafe tu terrrramatlah garang...takut wei...


p.s..aku memang suka makan..apa yang penting berbaloi dan sedap....








No comments:

Post a Comment