Saturday, December 17, 2011

i wish she can read this

seribu tahun katanya menjadi hikmat
jika hari ini seorang Pedana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki tahta
Jika hari ini seorang ulama menjadi mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa

Sajak diatas adalah nukilan Sasterawan negara Usman Awang kepada seorang guru. Kalau kita cakap pasal cikgu, semua orang akan terkenang kembali time bebudak hingusan dedulu, time tu semua comel dan montel.Hari pertama masuk sekolah, aku jamin semua budak exited. Dapat baju baru, alat tulis, beg sekolah baru dan paling aku suka, pensil warna 24 batang dengan buku baru. Waktu dapat buku baru tu, aku rasa nak caler semua gambar dalam buku tu.

TAPI
Kita selalu terlupa,
kekadang kita selalu alpa
kekadang juga kita terleka.
Guru pertama yang mengajar kita,
Pernah Tak Kita Ingat Siapa Mereka??
Guru tadika kerr?
Kalau yang tak masuk tadika, guru tahun satu tu kira guru first diorang kerr?

Mudah sangat jawapan nyerr,
Orang yang kita selalu panggil Mama, Ibu, Umi, atau macam -macam panggilan lagi.
Orang yang melahirkan kita ke dunia,
DIALAH CIKGU PERTAMA KITA.
Walaupun sajak tu ditujukan kat cikgu, tapi aku rasa seorang mak juga adalah seorang cikgu. Sebab dia adalah orang pertama yan mengajar kita, tanpa dia, tiadalah perdana menteri, presiden, penulis terkemuka, dan peguam yang hebat. Segalanya dimulakan oleh seorang mak. 





MAMA
Dia didik kita sejak kita dalam rahim,
Dia mengajar kita menyebut perkataan pertama,
Dia mengajar kita melangkah buat kali pertama,
Dia jugalah yang mengajar kita menulis buat kali pertama,

 MAMA
Sentiasa gigih mendidik,
Tak pernah jemu mengajar,
Sentiasa sabar melayan,
Tak pernah sekali engkau mengeluh.


MAMA
Walaupun tangis dan marah aku beri,
Kau balas dengan senyuman,
Walaupun bisa kata kata aku lemparkan,
Kau telan semua, dan senyuman jua engkau hulurkan,
Walaupun dengan lantang aku bercakap denganmu,
Namun kau matikan kelantangan itu dengan lembut suaramu. 
Kegigihanmu sangat aku kagumi,
Kesabaranmu tiada galang ganti.

MAMA
Kau sentiasa aku lihat KESEORANGAN,
Menanggung segala kesusahan,
Menahan segala kesakitan,
Memendam segala kesedihan,
Menelan segala kepayahan.


Semuanya kerana kau ingin lihat anakkmu,
Bahagia,gembira, dan ceria.
Bagimu
Kegembiraan anakkmu, adalah kebahagianmu.
Kesusahan anakkmu adalah kesengsaraanmu.

begitulah besarnya jasa guru pertama kita. Dia tak pernah meminta jerit payahnya dibayar, tapi sebaliknya dialah yang sentiasa memberi. Apa yang aku tulis hanya berdasarkan pengalaman sendiri. Itu yang aku lihat pada mama aku, dan sesungguhnya aku rasa semua mak pun buat benda yang sama. 


tepuk dada, tanya hati, setakat ini, apa yang dah korang buat pada ibu korang.


macam ayat orang putih ni:

Dont ask what your mother had done to you
BUT
Ask yourself, what have you done to your mother.



No comments:

Post a Comment